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  • Book cover of Therapie und Verlauf neurologischer Erkrankungen

    Das große Standardwerk zur klinischen Neurologie liegt jetzt unter der Federführung des international renommierten Herausgeberteams und der Mitarbeit von über 150 FachexpertInnen als erweiterte und komplett überarbeitete Neuauflage vor. Die aktuellen Erkenntnisse zum Stand von Klinik, Verlauf und Therapie neurologischer Erkrankungen werden systematisch zusammengefasst und für die praktische Anwendung gewichtet - sowohl für häufige als auch für seltene Krankheitsbilder. Zudem profitiert die 8. Auflage von neuen Kapiteln zu funktionellen Bewegungsstörungen, dissoziativen Anfällen, spinaler Muskelatrophie sowie zu neurologischen Nebenwirkungen von Tumor-Therapien. Das Werk wurde konzeptionell und didaktisch weiterentwickelt, um den heutigen Anforderungen des modernen und zunehmend digital geprägten Klinikalltags gerecht zu werden. Die Bewertungen von Evidenzlevels und Empfehlungsstärken der relevanten Therapien sowie klinische Pfade veranschaulichen die Best Practice. Das etablierte Werk, welches die gesamte Neurologie abbildet, ist aus der alltäglichen Arbeit von FachärztInnen und AllgemeinmedizinerInnen in Klinik und Praxis sowie einer erfolgreichen Aus-, Fort- und Weiterbildung nicht mehr wegzudenken.

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    Abstract: Background Patients with myasthenia gravis (MG) are potentially prone for a severe COVID-19 course, but there are limited real-world data available on the risk associated with COVID-19 for patients with MG. Here, we investigate whether current immunosuppressive therapy (IST) influences the risk of SARS-CoV-2 infection and COVID-19 severity. Methods Data from the German myasthenia gravis registry were analyzed from May 2020 until June 2021 and included patient demographics, MG disease duration, comorbidities, current IST use, COVID-19 characteristics, and outcomes. Propensity score matching was employed to match MG patients with IST to those without, and multivariable binary logistic regression models were used to determine associations between IST with (1) symptomatic SARS-CoV-2 infection and (2) severe COVID-19 course, as measured by hospitalization or death. Results Of 1379 patients with MG, 95 (7%) patients (mean age 58 (standard deviation [SD] 18) presented with COVID-19, of which 76 (80%) received IST at time of infection. 32 patients (34%) were hospitalized due to COVID-19; a total of 11 patients (12%) died. IST was a risk factor for hospitalization or death in the group of COVID-19-affected MG patients (odds ratio [OR] 3.04, 95% confidence interval [CI] = 1.02-9.06, p = 0.046), but current IST was not associated with a higher risk for SARS-CoV-2 infection itself. Discussion In this national MG cohort study, current IST use was a risk factor for a severe disease course of COVID-19 but not for SARS-CoV-2 infection itself. These data support the consequent implementation of effective strategies to prevent COVID-19 in this high-risk group. Trial registration information German clinical trial registry (https://www.drks.de), DRKS00024099, first patient enrolled: February 4th, 2019