5 Tage für ein gutes Ergebnis - Strukturiert und konzentriert bekommen Sie hier die prüfungsrelevante Gynäkologie und Geburtshilfe in 5 Tagen. Für alle, die sich kurz vor knapp auf das "Hammerexamen" vorbereiten und während des PJs kaum Zeit haben ist dieses Buch "der Hammer". Die Inhalte sind nach ihrer Häufigkeit in den IMPP-Fragen gewichtet. So können Sie sicher sein, nicht stundenlang Exoten zu lernen, die dann doch nie geprüft werden. Die Texte sind stichpunktartig geschrieben, sinnvolle Tabellen und Hinweise auf Prüfungsfallen und Verwechslungsgefahren ergänzen die Fakten. Platz für eigene Notizen bietet die Randspalte, so können Sie auch ganz spezielle Inhalte für die mündliche Prüfung festhalten. Und natürlich können Sie die Lerneinheiten auch auf eine längere Zeit verteilen. Kürzer und kompakter geht es für die Prüfung nun wirklich nicht.
Das Klinikmanual gibt zuverlässig, schnell und präzise Antworten auf akute Fragen. Die Autoren haben die relevanten Themen der Gynäkologie und Geburtshilfe kompakt und übersichtlich aufbereitet und nach Anamnese, Klinik, Diagnostik, Sofortmaßnahmen, Behandlung, therapeutischem Vorgehen und Beratung gegliedert. Zusätzlich haben sie die wichtigsten psychosomatischen Aspekte berücksichtigt.
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· 2021
Abstract: Background According to the World Health Organization, smoking is the most important risk factor for adverse pregnancy outcomes in industrialized nations. As the individual factors (body mass index - BMI (kg/m2) - and cigarette consumption) have been extensively investigated in pregnancy, we aimed to establish how maternal BMI and nicotine interact with regard to perinatal outcomes and birth weight. Methods Data from 110.047 singleton pregnancies, achieved from the German Perinatal Survey in Schleswig-Holstein and registered between 2010 and 2017 were analyzed in August 2018 concerning maternal BMI and smoking. The BMI was taken from the maternity log. Information concerning the smoking status were self-reported and further subdivided into the following four categories: a) non-smokers; b) 1-7 cigarettes/day; c) 8-14 cigarettes/ day; and d) ≥ 15 cigarettes/ day. Furthermore, we classified women by their BMI into underweight, normal weight, overweight and obese. Comparisons between non-smokers and the respective smoking group, and their relationship with maternal BMI were performed by the t-test (birth weight). A P-value ≤0.05 was considered to indicate statistical significance. Results A number of 97.092 women (88.2%) were non-smokers and 12.955 (11.8%) were smokers. Furthermore 10.3% of women of normal weight smoked during pregnancy, but both high and low BMI were associated with a high prevalence of smoking. The proportion of smokers was highest (18.1%) among underweight women (BMI ≤ 18.5 kg/m2). A large number of smokers (15.5%) were registered in the obesity group (BMI ≥ 30 kg/m2). Mean birth weight (≥ 37 + 0 gestational age) increased with increasing maternal BMI, and was reduced by smoking for every BMI category. The differences between smokers and non-smokers were always highly significant (p 0.001). Mean birth weight varied between 2995 g in underweight frequent smokers and 3607 g in obese non-smokers.brbrConclusion
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